Przejdź do głównej zawartości

Welcome to Hel. Wyprawa pełna przygód.

W Warszawie straszny upał. Dosłownie nie ma czym oddychać, a do tego dochodzi smród spalin i ryk aut. Pomyśleć, że jeszcze kilka dni temu byłem na szybkim wypadzie na "półwyspie". A ile przygód przy tym było :P

Rano też budził nas upał i przejeżdżające obok kempingu pociągi, ale atmosfera była bardzo miła. Powietrze było przyjemnie schłodzone przez morską bryzę i wody zatoki. Zjedliśmy śniadanie, załadowaliśmy dzieciaki do fotelików na rowerach i jazda do Helu (celowo nie piszę "na Hel" bo ludzie tam spotkani nie mówili w ten sposób). Trasa z Jastarni do Helu jest bardzo przyjemna i cicha. Przez dużą część czasu jedzie się soczyście zielonymi lasami. Uzgodniliśmy z Domi, że nie będziemy się śpieszyć i jeżeli odczujemy potrzebę zatrzymania się, pobycia chwilę w jakimś miejscu czy zrobienia nawet banalnego zdjęcia to zrobimy to. Nic nas nie goni. I tak własnie robiliśmy.

W końcu dotarliśmy na miejsce. Planowo chcieliśmy zobaczyć fokarium i foki tam mieszkające i tu niespodzianka. Przejechaliśmy dookoła fokarium kilka razy i nic... żadnego stojaka na rowery, żadnego parkingu, żadnego porządniejszego słupa. Mówi się trudno. Stawiamy nasze rowery przy pobliskiej toalecie publicznej.

Do fokarium trafiamy akurat o godzinie 11 kiedy jest karmienie. Niezłe wyczucie czasu. Dziewczynom bardzo się podobało, ale czas ruszać dalej.  Jest upał nie można przecież spokojnie ominąć lodziarni. Kupujemy więc lody, zjadamy je i patrzymy jak szybko się topią w ostrym słońcu. Jak do tej pory wszystko jest super, ale...

Po chwili podchodzimy do rowerów. Odpinam kłódkę. Domi pakuje Gabi do fotelika, ja patrze na swoje koła i nie wierzę własnym oczom. Tylne koło jest przebite. Cholera, a przed wyjazdem myślałem, żeby zabrać ze sobą zapasówki. Z drugiej strony dziwne, że przed chwila to koło było jeszcze OK. Może komuś ten rower przeszkadzał? A może od słońca poszło. Chcę wierzyć w drugą opcję :)

Chwytamy telefon i szukamy w internecie najbliższego sklepu rowerowego. Jest. Jakiś kilometr od miejsca gdzie jesteśmy. Lecę pod znaleziony adres, a tam nic nie ma. Jakieś blokowisko. Żadnego sklepu. Na szczęście jest niedaleko wypożyczalnia rowerów. Pytam tam o sklep rowerowy i dostaję odpowiedź, że w Helu nie ma czegoś takiego, ale... opony mogę kupić w sklepie obok hali sportowej. OK. Idę. Szukam miejsca zgodnie ze wskazówkami chłopaka z wypożyczalni i okazuje się, że sklep ten jest ok 50 metrów od miejsca, w którym zostawiłem dziewczyny. Co ciekawe po drodze pytałem jeszcze kilka osób o ten sklep i nikt nie był w stanie mi pomóc.

Faktycznie pani w sklepie wielobranżowym obok hali sportowej okazała się bardzo pomocna. Miała szeroki wybór dętek i opon  rowerowych. Kupuję odpowiedni rozmiar do mojego roweru i naginam do parku w celu usunięcia usterki :) Na szczęście nie potrzebuje żadnych kluczy bo mój rowerek ma proste w użyciu zaciski. Opona pasuje, a dętka już nie. Okazuje się, że felga ma jakieś dziwne wąskie otwory na wentylki i za cholerę nie przecisnę tam nowej dętki. Nic to. Wracam do sklepu z pytaniem o inny rodzaj dętki. Niestety nie ma go więc wymieniam niepasującą dętkę na zestaw naprawczy. Będę kleił :) I tak siedizmy w parku z rozłożonym rowerem i wzbudzamy sensacje. Dość sprawnie udało mi się zakleić dziurę i doprowadzić rower do umiarkowanej sprawności. Ładujemy dzieciaki na foteliki i ruszamy w drogę powrotną. Wystarczy już przygód.

Wjeżdżamy na ścieżkę rowerową w lasach, o których pisałem na początku, przejeżdżamy ok 3km i nagle trach. Opona znów poszła :( Mam dość i nie mam zamiaru już bawić się w klejenie. Widać, że mój ciężar w połączeniu z jadącą z tylu na foteliku Pati to za dużo dla klejonej opony.

Czasem więc trzeba się cofnąć, żeby pójść dalej.

Wracamy na piechotę do Helu, na stację kolejową. Okazuje się, że za kilkanaście minut mamy pociąg do Jastarni z przewozem rowerów. Super. Pani zachowująca się jakby żyła w rzeczywistości PRL wylicza cenę za przejazd tych 18 km i okazuje się, że cena wynosi ponad 70zł. O co kaman? Okazuje się, że to jakiś ekspres. Cena zdecydowanie mi się nie podoba, ale okazuje się że 45 minut później jedzie osobówka, przejazd którą kosztuje już 20zł za cała rodzinę. Prędkość obu pociągów taka sama, czas podróży taki sam, a różnica w cenie ogromna. Kupujemy bilet do Jastarni, czekamy i po kilkudziesięciu minutach ruszamy pociągiem. Dzieciaki mają niesamowita frajdę, bo nie jechały jeszcze koleją :)

Dojeżdżamy do stacji Jastarnia i stwierdzamy, że zaryzykujemy przejazd jeszcze jedną stację dalej, bo wydaje się, że będzie to bliżej naszego kempingu. I faktycznie tak jest.

Domi z Gabi swoim rowerem jedzie na kemping, żeby przyprowadzić auto i zabrać mój rower na dach, a my z Pati ruszamy spacerem ich śladami.

Przechodzimy obok małego lotniska, ale coś mi tam dziwnie wygląda. Patrzę, brzózki mają jakoś dziwnie skoszone wierzchołki (pierwsze skojarzenie - Smoleńsk), ludzie się zbiegają, widzę straż pożarną. Przyglądam się w głąb lasu i widzę samolot zwisający z drzew. O cholera!

Idę dalej. Za chwilę podjeżdża Domi. Ładujemy rower na dach i jedziemy szukać sklepu lub serwisu rowerowego. Jest serwis. Okazuje się, że takie dętki jakiej potrzebuje są bardzo trudno dostępne, ale pan z serwisu z wielką chęcią rozwierci mi felgę, żeby można było założyć zwykła dętkę. I po chwili zastanowienia postanawiam pójść za tą radą. Za 2 minuty wiercenia i oponę płacę 35 zł. Biorąc pod uwagę czas poświęcony na wiercenie to cena zbliżona do ceny jaką za wiercenie bierze dentysta :P Ale rower jest sprawny. Koniec przygód na dziś. Szkoda tylko, że nie udało nam się pójść tego dnia na plażę, ale i tak było fajnie. Doświadczenia zdobyte - bezcenne :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak pokonać Leśnicę? Wiedźmin 3: Dziki Gon

Jednym ze zleceń, które możemy znaleźć na tablicach w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon jest Leśnica. Jak się okazuje po małym śledztwie, Leśnica uprzykrzająca życie mieszkańcom jednej z wiosek to Północnica. Upiór, powstały po nagłej śmierci nieszczęśliwie zakochanej kobiety, najsilniejszy jest w okolicach północy. Dlatego ważna jest godzina, o której rozpoczniemy z nim walkę. Najwcześniej Północnica pojawi się przy ognisku o godzinie 21. Musimy pamiętać, że Północnica jest duchem, dlatego najważniejszy w walce z nią jest znak Yrden. W tej magicznej pułapce upiór staje się materialny i możemy zadać mu obrażenia. Oczywiście walczymy srebrnym mieczem, który dodatkowo można wzmocnić olejem przeciwko upiorom. Składniki na niego możemy bez problemu dostać u Guślarza (jest to jedno z zadań fabularnych). Podczas walki Północnica tworzy trzy swoje lustrzane odbicia. Możemy je pokonać poza działaniem magicznej pułapki i powinniśmy to zrobić jak najszybciej. Wystarczy 1-2 uderzenia miecza. Nasza

Tylna lampa w Audi A4

Od kilku miesięcy komputer w moim Audi A4 B7 "krzyczał", że nie działa prawa tylna lampa. Początkowo żarówka świeciła słabiej, ale od jakiegoś czasu przestała zupełnie działać. Ostatnio udało mi się znaleźć trochę czasu i zabrałem się za wymianę tej spalonej żarówki. W bagażniku tuż przy lampie zlokalizowałem okrągłą klapkę. Ściągnąłem ją przy pomocy śrubokręta. W środku widoczna jest śruba, którą można odkręcić imbusem o rozmiarze 17. W swoich narzędziach takiego klucza nie znalazłem więc postanowiłem poszukać go w sklepach. Niestety nigdzie takiego nie znalazłem. Największe jakie były dostępne to 12, a i ich cena nie była dla mnie zadowalająca (ok 20zł). Postanowiłem poszukać alternatywy. Najprostszym rozwiązaniem było kupienie śruby 17 z nakrętkami na wagę. Całość kosztowała poniżej 2 zł :) Teraz przy pomocy takiego narzędzia i płaskiego klucza mogłem odkręcić śrubę trzymającą lampę. Wyciągnięcie lampy jest stosunkowo proste. Później należy odłączyć kabel

Suszony serek babci Marysi - wielkanocny przysmak

Jak już wcześniej pisałem zbieramy różne przepisy od naszych babć. U mnie w rodzinie na tradycyjne wielkanocne śniadanie zjada się barszcz(zalewajkę), którym zalewa się pokrojone ma małe części chleb, różne mięsa, kiełbasy, jajka i bardzo charakterystyczny suszony ser biały . Ser o którym piszę jest wyjątkowy w smaku i warto poznać tajemnicę jego przygotowania. Zacznijmy może od niezbędnych składników: 1 kg sera białego (najlepszy jest tłusty, ale można zrobić wersję light) 4 jajka sól Za pomocą łyżki lub widelca rozdrabniamy ser,... ...dodajemy jajka, doprawiamy według uznania solą... ... i mieszamy... ... aż uzyskamy gładką, jednolitą konsystencję. Na talerzu rozkładamy złożoną na pół pieluchę (można użyć gazy, ale wcześniej należy ją porządnie wypłukać i wygotować, aby pozbyć się gorzkich dodatków wyjaławiających). Na tak przygotowaną pieluchę wykładamy naszą mieszaninę... ... i dokładnie zawijamy. Należy uważać, żeby na górze nie znalazł się, żaden węzeł, bo